lördag 7 januari 2012

Minna - min katt

Vilan... Lugnet... Avspändheten...
Kanske också tilltron...
I nästa ögonblick den totala uppmärksamheten
på vad som sker omkring henne
i världen - i livet.
Jag betraktar henne och låter mig inspireras av hennes sätt
att hantera tillvaron
Lugnet och den vilande uppmärksamheten...
Så...

Den 7 januari 2012 - Dagen efter Trettondagen,
den dag de tre vise männen nådde fram till Bettlehem,
där det låg ett nyfött barn i en krubba.
Epifania - inom den ortodoxa kyrkan - Uppenbarelse
Jag bestämmer mig efter mycken tvekan för att börja skriva,
dela med mig,
i rymden, under stjärnorna...

Långt in i december slog denna ros ut i vår trädgård
och blommade så ihärdigt, så ihärdigt.
Ett nyfött ihärdigt hopp.

Simone Weil:
Mod - det är att våga se hur saker och ting verkligen ser ut
och ändå inte ge upp hoppet



Mod... courage... i vår tid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar