Det finns en tystnad i dag, en allt större omöjlighet att på allvar diskutera detta.
Det offentliga samtalet i våra massmedia - tidningar och TV - som faktiskt existerade för ett antal år sedan, är i dag i stor utsträckning reducerat till spekulativ underhållning
Nedanstående artikel har jag gång på gång försökt få in i någon av våra dagstidningar.
Såsom varande psykoanalytiker menar jag att detta är frågor som på ett existentiellt sätt berör hela den fortsatta utvecklingen av vår kultur och vårt samhälle.
Ingenstans har det funnits plats för den.
Jag publicerar den här. Och jag hoppas ha kraft att kunna återkomma med ytterligare reflektioner kring vår gemensamma framtid.
VART ÄR VI PÅ VÄG?
Några reflektioner kring yttrandefrihet,
kränkningar, hämnd och kärlek
Den 12 december 2010 spränger sig en ung
man till döds mitt i julruschen i Stockholm.
Av en välsignad tillfällighet blev han
själv det enda dödsoffret för sitt attentat.
I sitt avskedsbrev skriver han om sitt
handlande:
Till Sverige och svenska folket: Tack
vare Lars Vilks och hans målningar av profeten Muhammed och era soldater i
Afghanistan och er tystnad på allt detta så ska era barn, döttrar, bröder och
systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dö.
Och till min familj: Försök förlåta mig.
Jag kunde inte sitta och titta på när all orättvisa sker mot islam och profeten
Muhammed, när grisen Vilks gjorde vad han gjorde.
I min verksamhet som psykoterapeut har
jag erfarit att djupa kränkningar – de som drabbar vår självbild och identitet
– ger oss nära nog oläkliga sår. De kan inte läkas med rationella argument,
knappast heller med egen viljeansträngning. Möjligen kan de läkas genom att den
som åstadkommit kränkningen ber om förlåtelse. Eller att förmågan att släppa
kränkningen kommer till oss som en gåva – nåd kallas det på religiöst språk.
Men om den som har kränkts inte blir lyssnad till i sin kränkning, utan i
stället upplever att omgivningen till varje pris skyddar den kränkande, då slår
alla dörrar igen.
Hämnd är det tragiska svaret på en
oläklig kränkning. En kränkning kräver återupprättelse. Det är mer eller mindre
en psykisk lag. Detta har vi sett oräkneliga exempel på genom historiens gång,
både individuellt och kollektivt. Den franska filosofen Simone Weil varnade,
efter första världskrigets slut, för de behov av återupprättelse som låg
slumrande hos det tyska folket efter de kränkande formuleringar som kunde återfinnas
i Versaillesfördraget. Hon skulle komma att få rätt. Det var just detta som
Hitler kunde spela på, när han fick det tyska folket att följa honom i strävan
efter ”återupprättelse” av det stortyska riket.
En ung man spränger sig själv till döds.
Han anger som ett av sina två skäl vår tystnad inför vad Lars Vilks gör
när han skändar profeten Mohammed i sitt konstexperiment. Han menar av vi alla
just genom vår tystnad är delaktiga. Att vi bär ett ansvar. Jag menar att han i
detta avseende har rätt.
En mycket märklig paradox blir nämligen
synlig här. För att till varje pris värna om yttrandefriheten, är det som om
Lars Vilks missbruk av denna frihet inte ens kan diskuteras. Inför våra ögon
sker en pervertering av denna vår värdefulla frihet, utan att vi ens påtalar
det. Jag skäms å mina egna, å publicisters och å intellektuellas vägnar.
Lars Vilks menar att konstens främsta
uppgift är att provocera. Jag håller inte med honom. Jag menar att konstens
främsta uppgift är att fördjupa – vår syn på oss själva och vår syn på
världen omkring oss. Att få oss att se. Ofta händer det då att denna
fördjupning innebär en provokation – för dem som inte vill se, som inte
vill ha sina cirklar rubbade. Men det är en annan sak, den provokativa effekten
följer som en konsekvens. Provokationen äger inte ett primärt värde i sig.
Dessutom är det viktigt att se vart
provokationen riktar sig. Om den är vänd uppåt, mot makten i dess olika
förtryckande eller förstelnade former eller om den är vänd nedåt, mot
”vanliga” människor i deras försök att hantera sina liv på ett anständigt sätt.
Dessa senare provokationer, som också har en tendens att vilja dra oss med i
ett skratt på någon annans bekostnad, att få oss själva att känna oss
överlägsna, upplever jag som både fega och ovärdiga.
Den amerikanske dokumentärfilmaren Leo
T. Hurwitz menar att den verksamma kraften i all god konst är kärlek – kärlek
till någonting, som är värt att älska. När konstnären skildrar fasansfulla
ting, som t.ex. Goya gör i sina ”Caprichos”, så kan man som åskådare, under
denna skildring, känna en kärlek till någonting – till den lidande människan,
eller till livet självt, när det utsätts för skändning. Samtidigt var
naturligtvis dessa Goyas teckningar oerhört provocerande för dem som var
ansvariga för de skildrade brutaliteterna, men som inte ville se och inte
kännas vid dem.
Jag kan inte uppfatta någon
underliggande kärlek till någonting i Lars Vilks teckning av rondellhunden. Jag
uppfattar endast en tankekonstruktion kring konstens obegränsade frihet. Och
jag upplever en för mig obegriplig omedvetenhet om vilken kedja av destruktiva
reaktioner som denna kränkande teckning väcker. När vi nu alla på sätt och vis
har kommit att stå i stödjande givakt för denne utsatte ”hjälte”, så kan jag
bara tycka att det hela är ytterst obehagligt, tragiskt och - som det har visat
sig – farligt.
Den schweiziske djuppsykologen Carl
Gustav Jung menade att världen hänger på en tunn tråd, när det gäller frågan om
krig eller fred och människans fortsatta väl och ve och att den tråden är
människans psyke. Detta innebär att vi behöver bli mycket mer medvetna, mycket
mer varsamma och framför allt mycket mycket mer insiktsfulla än vi är i dag, om
vi skall kunna fortsätta att leva tillsammans på denna jord.
Ingela Romare
Filmregissör
Jungiansk psykoanalytiker och
psykoterapeut
Tack för detta.
SvaraRadera